Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szentivánéj az élet ünnepe
Valaha
az embernek két ünnepe volt. Télen a leghosszabb éjszaka vége, nyáron a
leghosszabb világosság nappala. A két napforduló. A legtöbb fény és a
legkevesebb sötétség idejét, az év legrövidebb éjszakáját ősidők óta
minden nép számon tartotta, virrasztással és tűzgyújtással ünnepelte.
Szentivánéj a napéjegyenlőség misztikumával, mágiákkal és apró
csodákkal fűszerezett éjszaka. Ilyenkor bármi megtörténhet. Ehhez a
kozmikus fordulathoz kötődik Keresztelő János ünnepnapja, aki „égő és
világító fáklya volt” a hagyomány szerint. A magyar nyelvben
Szentivánéj néven rögzült a nyáreleji ünnep, melynek oka, hogy az Iván
név a Jánosból alakult át – Joann-Jovan-Ivan –, ami feltehetőleg a
bizánci kereszténység hatásának tulajdonítható.
Szentivánéj
titokzatos értelmű és hatású népi virrasztás: a fény, az élet, a
szerelem, a termékenység ünnepe. Még a huszadik században is a határban
rakott nagy tűz mellett töltötte az éjszakát az egész falu, énekkel,
szertartásos táncokkal ünnepelve az élet diadalát. Európa számos
vidékén még napjainkban is él a nyárközépi tűzgyújtás szokása. Bár a
nyári napforduló tűzünnepét már évszázadok óta Szent Iván napjának
előestéjén tartják, és éppen ezért a legtöbb ember szemében keresztény
ünnepnek számít, kétségtelen tény azonban, hogy a ma is élő szokás a
kereszténységet messze megelőző korokból ered. A nyári napforduló vagy
nyárközép napja a Nap évenként ismétlődő (látszólagos) útjának egyik
fontos állomása. A Nap, amely a téli napfordulótól kezdve fokozatosan
egyre magasabbra emelkedik az égen, ezen a napon éri el pályájának
csúcsát, amit aztán a hanyatlás féléves periódusa követ.
Amikor az ember még mágikus összhangban élt a természettel, a
nyárközépi tűzgyújtással minden bizonnyal a Napot próbálta támogatni a
sötétséggel vívott harcában. A régi korok emberei a tüzet – gyakorlati
haszna mellett – a világosság, a tisztaság, az egészség, az elevenség,
a szenvedély, a szerelem és az örök megújulás jelképének tekintették.
Így már érthető, hogy a megtisztulással, a gyógyítással, az egészség
megőrzésével, a szerelemmel, a házassággal és a termékenységgel
kapcsolatos mágikus praktikákat gyakorolták Európa-szerte ezen az
éjszakán.
A nyárközépi füstölés eredetének magyarázatához
tartozik a középkori pogány szlávok nyári napforduló ünnepe is, amikor
nagy tüzeket gyújtottak a fás, bokros vízpartokon, és először csak
énekeltek, ettek-ittak a tűz körül, majd az éjfél közeledtével
feláldoztak egy fehér tyúkot és egy fekete kakast a szertartásban. Az
áldozat után hosszan tartó körtáncba kezdtek, majd amikor a tüzek
kialudtak, ledobálták ruháikat és beugráltak a vízbe. Itt azután
mindenki azzal töltötte a kedvét, akivel a sötétben összekerült.
A XIX. század végéig szinte nem volt olyan falu Európában, ahol ne
lángoltak volna fel a nyárközépi tüzek. Németország egyes vidékein a
gyerekek házról-házra járva gyűjtötték össze a tüzelőt a Szent
János-éji örömtűzhöz. Azt gondolták, hogy aki nem járul hozzá a közös
tűzhöz, annak a vetésén nem lesz áldás, különösen a kendere marad
csökött. Ezen az éjszakán sok gazda kioltotta a tüzet házi tűzhelyén, s
egy olyan zsarátnokkal gyújtotta meg újra, amely a közös nyárközépi
máglyáról származott. A tűz átugrálásával pedig a növények növekedését
próbálták meg serkenteni.
Csehországban a szerelmesek
koszorúkat dobáltak át egymásnak a nyárközépi tűz fölött. Amikor aztán
a lángok lelohadtak, minden pár kezet fogott, és háromszor átugrott a
tűzön. A hagyomány szerint akik ezt megtették, hamarosan
összeházasodtak, ráadásul egy évre védettséget szereztek a lázzal járó
betegségekkel szemben is.
A nyárközépi tűz különféle
maradványait Európa szerte kitűnő amulettnek tartották. A hamuját a
földekre szórták, hogy távol tarsa a kártevőket. A félig elégett
nagyobb faágakat az eresz alá vagy a tetőszerkezethez erősítették, hogy
megoltalmazza a házat a villámcsapástól és a tűzvésztől, az
elszenesedett kisebb gallyakat pedig előszeretettel alkalmazták az
emberek és az állatok ellen irányuló rontás elhárítására.
Litvániában másnap reggel azok a legények, akik a Szent Iván-éji tüzet
táplálták, nagy mennyiségű tejet és tejterméket kaptak a tehenes
gazdáktól, hálából, amiért újabb egy évre sikerült megakadályozni a
fekete boszorkányokat a tej elrablásában. Szintén általános volt a
nyárközépi tűzben megégett gyümölcsök gyógyító erejébe vetett hit.
A nyári napforduló ünnepét egykor a jövendőmondásra is különösen
alkalmasnak tartották.Karcagon és Kéthelyen a Szent Iván-nap előtti
kakukkszó olcsó, az utána való drága gabonát jósolt. A palóc lányok a
tűz kialvása után a kenderföldre mentek, és ott egyenként a kenderbe
heveredtek. Azt tartották, hogy amelyikük után a letiport kender
feláll, az egy éven belül férjhez megy. Abaúj-Torna megyében a fiatal
házasok 13 szem parazsat tettek egy fazékba. Az asszony felhajította a
fazekat jó magasra, és ha egy szem parázs sem hullott ki belőle, boldog
családi életre számíthattak.
A néphit szerint Szent Iván
előestéjén virágzik a páfrány. Az aranyosan fénylő virág csak néhány
pillanatig él, azután elhervad és elenyészik. Aki viszont mégis rálel,
érteni fogja az állatok nyelvét és meglátja a földbe rejtett kincseket.
A páfrány virágát vagy magját egykor Európa-szerte láthatatlanná tevő
varázsszernek tartották. A néphit szerint azonban szinte lehetetlen
megszerezni a páfrány virágát, mert a bimbó fakadását kísérő mágikus
fuvallat mély álmot bocsát az emberre. Más források szerint abban a
pillanatban, amikor a virág kinyílik, odarepül egy apró madár, és
elragadja azt az ember elől, de az is lehet, hogy maga az ördög
szakítja le a virágot, mert nem akarja, hogy más is rendelkezzen az
általa birtokolt mágikus erővel.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Március 15.-e elé
Mikulásra várva
Gyermekek világnapja
Aratók éneke