Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Régen a karácsony elképzelhetetlen lett volna az ünnephez
kapcsolódó kedves szokások nélkül. Az elmúlt évtizedekben kissé
elhalványult ezen szokások jelentősége.. Mindezekből mára hagyományörző
szándékkal felelevenített kedves emlékek maradtak. A karácsony azonban
sokaknak ma is a legmeghittebb, szent ünnep, amely nem lehet teljes a
templomi szertartások és szokások nélkül.
A karácsonyi asztal néphagyományaiban fontos szerepet játszott az
ünnepkör. Mind az asztal díszítésének, mind az étkezésnek szigorú
rendje volt. A feltálalt fogásoknak mágikus erőt tulajdonítottak.
Mi is került a karácsonyi asztalra?
Elsősorban egész kenyér, sőt néhol kalács is, hogy egész esztendőben legyen.
Az asztalra gabonamagvakat helyeztek el, ebből adtak a
baromfiaknak, hogy jól tojjanak, az asztal alá pedig szalmát tettek,
annak emlékére, hogy Jézus jászolban született. Később ezt a szalmát a
jószág alá tették, hogy egészséges legyen, de volt ahol a gyümölcsfákra
is kötöztek belőle, jó termést remélve. Néhol még szerszámokat, házi
eszközöket is tettek az asztal alá, hogy azokban is szerencséjük legyen
a következő esztendőben.
Az asztalra helyezett ételek, melyeket általában megfelelő
sorrendben fogyasztottak el, a család tagjainak az egészségét
biztosították a néphit szerint. Így a szentelt ostya, mézbe mártott
fokhagyma, dió, alma stb.
Az almának karácsonykor sokféle mágikus szerepet tulajdonítottak.
Almával jósoltak a lányok Luca-naptól fogva; almáról mosakodtak
szépség- és egészségvarázsló célzattal. Almáról itatták a jószágot is
hasonló meggondolással. A családfő egy almát annyi felé vágott, ahány
családtag volt, s mindenki kapott belőle, hogy összetartson a család:
ha valaki eltévedne, a közösen evett almára visszagondolva
hazataláljon.
A karácsonyi dióevés szinte az egész nyelvterületen ismert. Az
egészséges dió egészséget, a rossz dió betegséget jósolt. Különféle
magyarázattal szokás volt a diódobálás a sarkokba.
A karácsonykor fogyasztott hüvelyesek, sült tök és újabban a hal a következő év pénzbőségét kellett hogy biztosítsák.
A karácsonyi asztalon fontos szerepet tulajdonítottak az egész
kenyérnek, azzal a magyarázattal, hogy egész éven át legyen majd kenyér
az asztalon.
Általánosan elterjedt hiedelem szerint a karácsonyi asztaltól a
gazdasszony nem állhatott fel, mert akkor a kotlósai nem lennének jó
ülősek.
A karácsonyi asztal morzsáját különösen becsben tartották,
többnyire mágikus és gyógyító eljárásokban használták fel. A karácsonyi
maradékot, minden más szentelményt legfeljebb elégetni lehetett, ha nem
használták fel egyéb célokra.
A ma is továbbélő szokások szerint a karácsonyi asztal
elképzelhetetlen hal, beigli, valamint dió és a család összetartását
szimbolizáló kerek alma nélkül. Sok helyen vacsora után ma is annyi
szeletre vágnak egy almát, ahányan ülnek az asztalnál, mondván: amilyen
kerek az alma, olyan kerek, összetartó legyen a család a következő
esztendőben.
Karácsony napján a népszokások célja a gonosz ártó szellemek
elűzése zajkeltéssel, állatbőrök, jelmezek, álarcok viselésével. Ekkor
kerül sor a betlehemezésre is.
A karácsonyi ünnepnek már régóta része ez a dramatikus játék,
amelyet eredetileg a templomokban vagy azok előtt adtak elő. A játék
Jézus születésének fontosabb eseményeit mutatja be a Biblia alapján. Ez
a szokás idővel elszakadt a templomoktól és számos változatban
népszokásként élt tovább.
A legrégibb ismert magyar nyelvű betlehemes játék szövege a váci
egyházmegyei könyvtárból került elő. Liptay István ecsegi plébános
jegyezte fel 1684 és 1694 között.
Betlehemezni általában karácsony délutánján indultak a fiatalok, s késő estig sorba járták a falu portáit.
Napjainkban kétféle betlehemező szokás ismeretes: az egyik az élő
szereplőkkel, a másik bábfigurákkal játszott változat. Mindkét fajtáját
hasonlóképpen játsszák, azonos szereplőkkel (pásztorok, angyalok,
Mária, József). A betlehemezés fontos kelléke a kis templom, melynek
belsejét a bibliai történet szereplői népesítik be, egyikből sem
hiányozhat a királyokat Betlehembe vezető csillag.
A bábtáncoltató betlehem főleg a Balaton-felvidéken szokás,
ugyanazt a történetet kis bábszínpadon bábfigurákkal adják elő. A
középkorban ezt a játékot az oltáron mutatták be, s mivel később világi
elemek is szövődtek az előadásba, kitiltották a templomból.
Ugyancsak a Dunántúlon terjedt el a „Szállást keres a szent
család” elnevezésű szokás. Egy-egy faluban 10-15 család vesz részt a
játékban, egy festett szentcsalád-képet december 15-től kezdve minden
nap hangos énekszóval más-más házba kötöztetnek
Karácsony éjfelén, éjszakáján fontos szerepet kapott a víz, a tűz,
a zajkeltés. A víznek gyógyító és varázserőt tulajdonítottak - még ha
egyszerű kútvíz volt is. Az év bizonyos ünnepein, jeles napjain
különleges italként fogyasztották vagy mosdottak benne. Hatását azzal
is fokozták, hogy pénzt és piros almát dobtak bele. Karácsony éjjelén
merítették az ún. aranyos vizet vagy más néven életvizet. Ez a víz
egészséget jelentett, mert hitük szerint ebben fürösztötték a Jézuskát.
A víz után a tűz a másik fontos elem, melynek különös ereje
lehetett karácsony éjjelén. Egyes Vas megyei falvakban nyírfaseprű
fáklyákkal vonultak az éjféli misére, miközben a pásztorok ostort
durrogtattak, lövöldöztek az ártó, gonosz hatalmak elűzésére. Karácsony
éjjelén az égő gyertya összefüggött a házasságvarázslással is. Például
az eladó lányoknak olyan gyertya fénye mellett kellett az éjféli misére
öltözködniük, amely már egyszer lakodalomban világított a
menyasszonynak.
A gonoszelhárító zajcsapás ezen az éjszakán a pásztorok feladata
volt. A karácsonyi történet pásztorai miatt igen fontos szerepük volt
az éjféli misén is. A pásztorok körbejárták a templomot, mialatt a mise
folyt, hogy a gonosz szellemeket, boszorkányokat távol tartsák a
zajjal, kürtöltek, trombitáltak, pattogtattak az ostoraikkal.
A házasságjóslásra, -varázslásra is alkalmas az éjféli mise körüli
időpont. A Luca-napkor elkezdett eljárásoknak (pl. lucaág, almával
jóslás, lucacédula, lucabúza) ilyenkor volt a beteljesedési idejük. Az
Ipoly menti falvakban az eladósorba jutott lányok szentelt vizet vettek
a szájukba az éjféli mise után, s otthon azzal mosták le az arcukat, de
nem törölték meg, hogy álmukban majd a leendő vőlegény törölje le. Az
éjféli misére menet a zsebükben kukoricát, tökmagot, kölest vittek a
göcseji lányok, s a szenteltvíztartóba dobták, hogy amennyi az elszórt
mag, annyi kérőjük legyen majd, és olyan gyorsan jöjjenek, mint ahogyan
beledobálták.
A karácsonyi éjféli misére kellett hogy elkészüljön az ugyancsak
Luca-naptól kezdve faragott lucaszék. Az éjféli misén arra állt vagy
ült a kíváncsiskodó, hogy meglássa: ki vagy kik a boszorkányok a
faluban
A karácsony éjjeli időjárásból jósoltak a következő évi termésre.
Például Jászdózsán úgy vélték, ha csillagos az ég az éjféli misekor,
akkor sok kukorica lesz. Azt tartották, hogy az éjféli mise alatt
megszólalnak az állatok és kibeszélik a gazdájukat. Ezért is végeztek
különféle szertartásos cselekedeteket az állatokkal kapcsolatban.
Például a Nyitra környéki falvakban a gazda karácsonyi szentelt ostyát,
zöldpetrezselymet, piros almát tett az itatóvályúba, hogy a marhák
egészségesek legyenek.
A karácsony mai, közismert jelképe, a feldíszített fenyő, a
karácsonyfa ebben a formájában újabb keletű szokás. Az eddigi kutatások
a karácsonyfa-állítást protestáns, német eredetűnek tartják, mely
hazánkban a Bécsi Udvar közvetítésével először az arisztokrácia, majd a
városi polgárság, a falusi értelmiség, végül a parasztság körében
terjedt el. A Bécsi Udvarban német főúri családok és protestáns
művészek honosították meg.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A karácsonyfa szimbólumai
Boldog Karácsonyi Ünnepeket!
I found myself noddi
Március 15.-e elé