Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szendi Gábor:
A boldogság verejtékes változata
A világ egyre boldogtalanabb, talán azért is, mert túlkereslet van a boldogságra. Elvileg nem kizárt, de gyakorlatilag mindenki mégsem lehet boldog. De ennek a fő oka az emberi álhatatlanság és kishitűség. A boldogság -legalábbis szerintem - az értelmes küzdés végterméke.
Gyermekkoromban visszatérő téma volt, hogy "mit csinálnál, ha öttalálatosod lenne a lottón". Mindenfélét felsoroltunk, házakat terveztünk és úgy képzeltük, hogy onnantól boldogok lennénk. Egyszer bátyámmal vettünk is egy lottót és rögtön egy kettesünk lett, de aztán gyorsan abbahagytuk, mert soha többé nem nyertünk. Ahogy növekedtem, fokozatosan változott bennem a kép, már csak úgy képzeltem, hogy egy ideig biztos nagyon örülnék a gazdagságnak, de aztán megszoknám. Mára azt gondolom, visszautasítani nem tudnám, ha valaki rám akarna sózni egy öttalálatost, de igazából nagy bajban lennék. Nem lenne több célom, vagyis inkább, értelmetlenné válnának a céljaim. Most jelenik meg az ötödik könyvem. Egy könyv megírása másfél hónapi teljes bezártságot és napi 14-16 óra monitor előtt eltöltött időt jelent. Odakint süt a nap, mások napoznak, sétálnak, dolgozgatnak a kertben, én meg olvasok és írok. Ez igazság szerint szellemileg is, érzelmileg is, de még fizikailag is erősen leterhelő. Pl. hogy lehet 14 órát át úgy ülni, hogy az embernek ne fájduljon meg a dereka, ne essen a nap végén ki a szeme, és bírja a hátán csorgó izzadtságot. Egy könyv megírása szenvedés. És nagy kérdés, ha milliárdjaim volnának, nem csábítana-e inkább az utazás, a jövés-menés, a világ megismerése.
A boldogság meghatározói
Jól ismert jelenség, hogy a gazdagság nem boldogít, csak a gazdaggá
válás. Amikor a viszonylagos jóllétben élőknél azt vizsgálták, mennyivel
nőtt a boldogságszintjük, amikor kétszer olyan jól éltek már, mint
korábban, kiderült, hogy boldogságszintjük nem nőtt kétszeresére. Az
elemzések azt bizonyítják, hogy a gazdagodás számottevően csak a
létminimum alatt élők boldogságát növeli meg, mert számukra valóban
minőségi ugrást jelent az éhezéstől, fázástól, rongyokban járástó való
szabadulás. De nekik is csak addig, amíg meg nem szokták. Anyagiakban az
emberek nemcsak saját szükségleteik szerint ítélnek, hanem másokhoz
viszonyítva. Egy vizsgálatban azt kérdezték az embereket, mit
szeretnének inkább: 50 ezer dollárt keresni, miközben a többiek csak 25
ezret keresnek, vagy 100 ezret keresni, miközben a többiek átlagosan 250
ezret. A második verzióban abszolút értelemben kétszer annyit kerestek
volna, mégis a többség az első verziót választotta, mert ott a
többiekhez képest kétszer annyit kerestek volna. Amikor Kelet és
Nyugat-Németországot egyesítették, a keletnémetek nem korábbi
életszínvonalukhoz, hanem a nyugatnémetekéhez kezdték hasonlítani saját
életszínvonalukat.
Persze a boldogság nem feltétlen csak az anyagiakkal függ össze. A
boldogságkutatás attól vált tudománnyá, hogy kérdőíveket szerkesztettek,
amelyekkel objektíválni lehetett az emberek szubjektív
boldogságérzetét. Ez az egyes embernél persze esetlegesnek tűnik, ám
tömegesen vizsgálva feltérképezhető, milyen tényezők befolyásolják az
emberek boldogságszintjét. Ha az emberek nem is tudják definiálni, mi az
a boldogság, azt meg tudják mondani, mennyire érzik magukat
pillanatnyilag vagy tartósan boldognak.
A boldogságkutatás hét nagy területet jelöl meg, mint a boldogságot
befolyásoló tényezőt. Ezek: a családi kapcsolatok, az anyagi helyzet, a
munka, a szociális kapcsolatok, az egészség, a személyes szabadság és a
személyes értékek.
Ezek persze csak általános szociológiai kategóriák. A családi
kapcsolatok nyilván a szeretet és biztonságigényről szólnak. A házas
emberek általában boldogabbak, ugyanakkor a gyermekeket elvileg a
boldogság forrásának tekintik, a gyakorlatban azonban rengeteg
frusztrációt is képviselnek. E ponton még érthetőbbé válik, hogy létezik
rövid idejű boldogság és tartós boldogság. A megházasodás vagy a
gyermekáldás intenzív boldogságot jelent, amely aztán vagy belesimul egy
langyosabb tartós elégedettségbe, vagy megszűnik és unalomba fullad.
Sok ember valószínűleg azért válik el, mert inkább értékeli az új
szerelemből fakadó átmeneti intenzív boldogságot, mint a tartós, de
alacsony szintű elégedettséget.
A munka ugyancsak rengeteg szükségletet lefed. Az emberek igénylik, hogy
értelmes elfoglaltsággal töltsék napjaikat, és ezért megfelelően
díjazzák is őket, ez adja önbecsülésüket. A munka ad terepet sok
embernek az önmegvalósításra és a flow-élményre is, ez sokszor a más
területeken mutatkozó boldogsághiányt is képes ellensúlyozni. Ugyanakkor
sok ember attól boldogtalan, hogy monoton vagy társadalmilag lebecsült
munkát kell végezzen.
A szociális kapcsolatok minősége ugyancsak boldogságforrás tud lenni.
Túl a baráti és jószomszédi kapcsolatok boldogságforrásain, egy
társadalomban az un. bizalomindex az egyik legfontosabb meghatározója a
társadalmi közérzetnek. A bizalomindex megmondja, mennyire bíznak
egymásban az emberek. Ez olyan társadalmi tőkét jelent, hogy az egyes
országok gazdasági hatékonysága szorosan összefügg a társadalmi
szereplők egymás iránt tanúsított bizalmának mértékével. Magyarországon
pl. alacsony a bizalom index, ezért az emberek kölcsönösen nem bíznak
meg egymásban, és sokan visszaélnek azzal, ha mégis bíznak mások bennük.
Az emberek nem bíznak a kormányban, a politikában, a hivatalos
álláspontokban, az adósokban, az áruk és szolgáltatások minőségében,
egymás ígéreteiben. Ez gyanakvást és nyugtalanságot szül.
Az egészség ugyancsak fontos, de nehezen befolyásolható tényező. Egy
ország egészségességét az egészségügy színvonala, a táplálkozási
szokások, a közegészségügy állapota, a szabad idő mennyisége, a
környezet szennyezettsége, stb. egyaránt befolyásolja. Manapság a
boldogság egyik legfőbb csorbítója a társadalmi méretű "depresszió",
amely sokkal inkább evolúciós, mintsem pszichiátriai probléma.
A személyes szabadság érzése rendkívül fontos a boldogsághoz. A
szocializmusból nem feltétlen anyagi megfontolásokból emigráltak
emberek, hanem mert szabadabbak akartak lenni. A rendszerváltáshoz
közeli években, majd a rendszerváltás után jelentősen csökkent az
öngyilkosságok száma, ami egyértelműen a szabadság és demokrácia pozitív
hatását jelzi, csak egyes pszichiáterek rögeszméje, hogy az
antidepresszánsok csökkentették le társadalmi méretekben az
öngyilkosságok számát. Hogy a pszichiátria nem érti az ember működését,
abban persze semmi meglepő nincs.
Végül sok ember szemében a személyes értékek megvalósulása és
megvalósítása a legfontosabb boldogságforrás. Ebbe persze nagyon sok
minden belefér. Hobbi, sport, társadalmi mozgalmak, mások megsegítése,
Isten szolgálata
Személy szerint én ezt a kategóriát tartom a legfontosabbnak, mert itt
lehet a legnagyobb mozgásterünk. Ez a boldogság legszubjektívebb, ezért a
legnagyobb beavatkozást lehetővé tevő kategóriája.
A boldogság és az agy
Ha a boldogság illékony fogalmát az agykutatás felől közelítjük meg, jól mérhető jelenségekkel találjuk magunkat szembe.
Az evolúció során agyunk kifinomult szerkezetté változott, amely
folyamatosan azt kalkulálja, mi veszélyezteti, és mi szolgálja a
túlélésünket és a szaporodásunkat. Minden, ami előnyös számunkra, az az
agyi jutalmazó központban kelt ingerületet, vagyis örömérzéssel jár.
Minden, ami veszélyt jelent, szorongást, azaz rossz érzéseket gerjeszt.
Kezdetben elektródák beépítésével, majd később az agyat működés közben
megmutatni tudó agyi képalkotó eljárások segítségével térképezték fel az
agy jutalmazó rendszerét. Ennek két fő területe van, a homloklebeny és
az un. sztriátum, ami három agyi dúcot jelent, a kaudátuszt, a
pallidumot és a nukleusz akkumbenszt. Fontos szerepet játszik még az
amygdala is, amelyet korábban inkább a félelmi válaszokkal kapcsoltak
össze. E furcsa nevű agyi gumókat persze nem kell megjegyezni,
felsorolásuk csupán azt a célt szolgálja, hogy lássuk, milyen alaposan
kifürkészte már az agykutatás a boldogság idegi alapjait. Manapság az
emberek elsősorban az ezeregy tulajdonsággal felruházott szerotoninról
hallanak, amelynek hiánya a pszichiátria meséje szerint a depressziót,
azaz a boldogtalanságot okozza. Ehhez képest talán meglepő lesz, hogy a
jutalom, következésképen a boldogság interületátvivő anyaga a dopamin. A
dopamin újabb két furcsa nevű agyterületről, a szubsztancia nigrából és
a tegmentumból szabadul fel, s aktiválja a jutalmazás agyi állomásait.
Az átélt jutalom nagyon szoros kötődést alakít ki az öröm, eufória,
boldogság, stb. kiváltójához. Ezek az erős kötődések a kötődés tárgytól
függően aztán szenvedélybetegségekhez vagy éppen lázas alkotómunkához
vezetnek.
Az agyi jutalmazórendszer működése irtó bonyolult. Elég csak abba
belegondolnunk, hogy az agynak, korábbi tapasztalatai alapján fel kell
tudnia mérni egy inger (pl. egy ennivaló, egy másik ember, egy eszme,
egy könyv) szubjektív jutalmazó értékét, hiszen ez fogja meghatározni,
érdemes-e érte cselekvést indítani, és ha igen, mi is volna a megfelelő
cselekvés a cél eléréséért. Ráadásul a jutalom lehet közvetlen (bekapni
egy csokit) és lehet távoli (elvégezni egy iskolát). E folyamatban már
rendkívüli szerepet játszik az, milyen korábbi tapasztalásaink voltak.
A társas szerveződés, majd a társadalmi-kulturális evolúció az egyén
evolúciós sikerességét növeli. Ennek azonban az a következménye, hogy a
történelem során egyre nagyobb mértékben és tömegesen váltak
hozzáférhetővé az azonnali és elemi kielégülést szolgáló szerek és
eszközök. Az evolúció során, mivel az ember mindig erőforrások szűkében
élt, nem alakult ki önkorlátozás az evésben, ivásban, kábítószer
használatban, szexualitásban és egyéb örömszerzési források
használatában. Sőt, mivel mindig is hiány volt ezekből, arra vagyunk
"kiképezve", hogy ha tehetjük, szerezzünk meg, fogyasszunk el minél
többet belőlük, mert holnap már nem biztos, hogy lesz. Erre épül a
fogyasztói társadalom: fogyasztani és birtokolni állandó örömszerzés,
ami ugyanakkor sehova nem vezet. Attól a pillanattól, hogy a
jutalomközpont ingerlésére korlátlanul rendelkezésre állnak a közvetlen
örömérzést kiváltó eszközök, kialakult a függő viselkedés, mint
problematika. Éppen a beépített korlátok hiánya miatt nehéz ezek
kezelése, hiszen az örömforrások megvonása (fogyókúra, a kábulat
megvonása, lemondás a játékról, szexuális kielégületlenség, stb.)
nagyfokú szorongással jár.
A szociális sikeresség rengeteg olyan viselkedést követel(ne) meg
tőlünk, amelyre gyermekkorunkban kellett volna szocializálni minket,
azaz megtanítani minket arra, hogy sok fárasztó dolgot tudjunk élvezni a
távoli -boldogító - célok elérése érdekében. Akinek a fejében nincsenek
megfelelő korai tapasztalatok arra, hogy a kitartás, igazmondás,
felelősségvállalás önjutalmazó viselkedések, az hajlamos lesz az életben
mindig a gyorsabb és könnyebb utat választani, ami hosszú távon viszont
alacsonyabb boldogságszinttel jár. Munkában, tanulásban komoly
eredményeket csak az képes elérni, aki elsajátította a kielégülés
késleltetésének a képességét. Az eszmék, szellemi törekvések, elvont
értékek jutalmazó értéke meglehetősen elvont és távoli.
A másodlagos jutalmazók jellemzője, hogy önállósodhatnak és leválhatnak
eredeti jutalomforrásukról. Így az emberek már önmagában élvezni kezdik
azokat a tevékenységeket, amelyeket korábban csak a jutalmak kedvéért
csináltak. E tanulási folyamatok vezetnek el a magasabb rendű célok
jutalmazó értékéért.
Azonnali örömök és a boldogság
A fogyasztói társadalom bázisát az azonnali örömök kielégítésére
szocializált tömegek alkotják. Bármilyen kifinomultnak véljük a
kultúránkat, valójában az evés, ivás, szex, erőszak, izgalom,
ingerkeresés, na meg a létfenntartás primitív elsődleges motivációjára
épül szinte az egész társadalom működése. Az azonnali kielégülés fő
problémája, hogy rövid ideig tart és állandóan ismételni kell, ami
viszont gyors kiürüléshez, unalomhoz vezet, ill. a szegénység,
elszegényedés vagy az igényekkel együtt nem növekvő anyagiak a
megfosztottság kínzó élményét eredményezik. Amikor a fogyasztói
társadalom boldogságot ígér, az csak a fogyasztásra buzdító
reklámüzenet. Egyre növekvő probléma az unalom, a kiégettség, a
depresszió. A közvetlen kielégülés hajszolása hosszú távon
boldogtalanságot és örömtelenséget okoz. Ennek egyik egyszerű példája a
depresszió. A depresszió egyik -eddig kellően nem meg nem ismert - oka
egyszerűen az elhízás. Ezzel a kérdéssel sokat foglalkozom paleolit
könyveimben. Itt csak annyit, hogy a túlevés sokáig örömforrás, ám mikor
kialakul az inzulinrezisztenciával járó metabolikus szindróma, akkor az
agy - cukor hiányában - elkezd alulműködni, és ez lehangoltságot,
motiválatlanságot, koncentrációs zavart és a depresszió egyéb tüneteit
produkálja. A fogyasztó társadalom világfájdalma a túlfogyasztás
következménye. Egy másik jellegzetes probléma a válás, amely rengeteg
embernek és gyermeknek okoz életre szóló boldogtalanságot. A válások egy
része abból fakad, hogy a média által közvetített hamis ideálok
fényében a házastárs testi-lelki és szexuális jellemzői, vagy a vele
megvalósítható életszínvonal gyorsan elveszítik vonzerejüket, és az
egyén hétköznapinak és unalmasnak éli meg mellette életét. A boldogság
is fogyasztási cikké válik, a fásult ember új és még újabb boldogságot
akar.
A közvetett, késleltetett kielégülési formák, mint a szociális
sikeresség, az elismertség, a munka élvezete tartósabb és egyenletesebb
boldogságot, vagy még inkább elégedettséget nyújthatnak. Ezek elérése és
élvezési képessége azonban sajátos személyiségfejlődést igényel, amely
vagy ezt ösztönző nevelési légkört, vagy komoly felnőttkori
személyiségváltozást igényel. Nem véletlen, hogy az ókor óta számos
filozófiai és vallási irányzat az aszkézist, a szellemi értékek
élvezetét tűzte ki céljául. Ez egyrészt tartósabb boldogságot, másfelől a
körülményektől való nagyobb függetlenséget biztosít. A materiális
boldogság mindig idő, pénz, életkor függvénye, vagyis mulandó.
A saját választ kell mindenkinek megtalálni
A pszichoterápiás tapasztalataim szerint a legtöbb probléma gyökere a
boldogtalanság és az elégedetlenség. Eltekintve az aktuális
problémáktól, mint válás, szerelmi csalódás, fóbiák, a fennmaradó esetek
többségében a problémák hátterében a sorssal, pályaalakulással,
munkával való elégedetlenség húzódik meg. De a boldogtalanságra nincs
konfekció megoldás. Mindenkinek a saját válaszát kell megtalálnia. A
gyógyszeripar és a pszichiátria nagy üzletet csinál abból, hogy a
boldogtalanság sikeres gyógyszeres kezelését ígéri - aztán a nagy
ígéretből nem valósul meg semmi, hiszen képtelenség az az állítás, hogy a
boldogság vegyi úton előállítható. A boldogtalanságra az igazi megoldás
általában az, ha az ember megtalálja azokat a motivációit, amelyek
kiélése társadalmilag hasznos, és amelyekben feloldódva igazán önmagát
élheti meg. Ezt nevezik önaktualizációnak.
Ennek fontos része a közösségbe ágyazottság. Sokáig nem éreztem magam
szabadnak, és akkor azért küzdöttem, hogy függetlenné váljak. Ez volt az
autonómmá válásom korszaka. Amikor dramaturg, majd könyvkötő lettem,
csuda szabadnak éreztem magam. De aztán unalmassá vált a szabadság. Mert
nem éreztem igazán hasznosnak magamat. Rájöttem, hogy komoly
elköteleződés és társadalmi hasznosság nélkül eléggé értelmetlen az
életem. Akkor jelentkeztem a pszichológia szakra. Persze mindenkinek meg
kell találnia azt, ahol ő igazán hasznos tud lenni. Könyvkötőnek is jó
voltam, de nem ez volt számomra az optimális kihasználtság. Optimális
az, amikor lényünk meghatározó, mondhatni központi képességeit tudjuk
aktiválni.
Aki segíteni szeret, menjen el szociális munkásnak, aki hülyéskedni, az
humoristának, aki főzni, az szakácsnak, aki meg a sportot imádja, az meg
a sport területén keressen elfoglaltságot magának. Sok boldogtalan
ember azért marad boldogtalan, mert nem érti meg, hogy az életben
tényleg az a legfontosabb, hogy a helyünkön legyünk. Honnan tudjuk, hogy
a helyünkön vagyunk? Van erre egy egyszerű szabály. Ha könnyedén
lecserélhetők vagyunk, akkor szinte biztos, hogy csak egy személytelen
funkciót látunk el, vagyis nem a nekünk való helyen vagyunk, hanem csak
úgy vagyunk.
Megváltoztatni a foglalkozásunkat, az életünket nem egyszerű dolog, sok
küzdelmet, kitartást és bátorságot igényel, de megéri. Visszatérve a
cikk bevezetőjében írottakhoz. Miért is jó főni a tetőtérben és napi 14
órában könyvet írni? Az élet lényege a lemondás és a szenvedés, erre egy
tiszta pillanatában előbb-utóbb mindenki rájön. Ezt egyféleképen lehet
elégedettségbe, s olykor-olykor boldogságba átfordítani, ha legalább
értelme van a lemondásnak és szenvedésnek. Arra, hogy mi is a boldogság,
az én válaszom az értelmes küzdelem. Ez persze nem feltétlen könyvírást
jelent, lehet az bármi más. De tegyen próbára minket. Ezzel azt is
mondom, hogy a boldogság az, amikor visszanézünk a megtett útra, az
elvégzett munkára, a kiizzadt teljesítményre. Vagyis múló, bár
emlékként, önértékelésként maradandó pillanatokért küzdünk jó sokáig.
Megérkezni a csúcsra és körülnézni - pár perc boldogság. De felküzdeni
magunkat a csúcsra - rengeteg idő, küzdelem és szenvedés. Hogy aztán
lejőve, új csúcs után nézzünk, és kezdődik minden előlről.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!