Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
NAGYPÉNTEK:
(A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.)
Nagypéntek
a keresztény felekezetek szerint a húsvét előtti péntek. Ezen a napon
emlékeznek meg Jézus Krisztus kereszt haláláról.
Jézus halálának lehetséges időpontja:
Az
evangéliumok és egyéb korabeli források alapján az időpont
meghatározása nem egyszerű feladat. Sokan úgy gondolták, hogy Jézus egy
áprilisi péntek este halt meg, amikor a Dél Keresztje látható volt az
égbolt alján Jeruzsálemtől délre. Ez azonban a precesszió miatt nem
lehetséges. Egy lehetséges időpont Kr. u. 33., április 3. Ezen a napon
részleges holdfogyatkozás is volt.
A pontos dátum kiszámítását
problémássá teszi a szinoptikus (egybehangzó) evangéliumok és János
evangéliumának beszámolói közötti látszólagos eltérések. Az előzőek
leírása szerint az Utolsó Vacsora egyértelműen a zsidó Húsvéti Bárány
elfogyasztását jelentette (Mózes emlékezetére), amit a zsidók az év első
hónapjának 14. napján, csütörtök este (a zsidó napok naplementétől
naplementéig tartanak) azaz a zsidó Nisan hónap 15-én tartották. A
másnapi keresztre feszítés így még mindig Nisan 15-én, de már pénteken
történt. János azonban úgy írja le ezt a történetet, hogy az arimátiai
József -- Pilátus engedélyével -- Jézus holttestét még az ünnepi
előkészületek előtt helyezte el a közeli új sírba (Ján19:42), ami azt
jelenti, hogy az Utolsó Vacsorát legkésőbb a zsidó Húsvét előtti estén
tartotta Jézus tanítványaival. Ennek az ellentmondásnak a feloldására
számos kísérlet történt, de a legvalószínűbb magyarázatnak az tűnik,
hogy (Ján13:1 alapján) Jézus tudta, hogy eljött az utolsó órája és
emiatt az Utolsó Vacsorát előbbre hozta keddre vagy szerdára (ilyen
módon több idő juthatott a keresztre feszítés előtti eseményekre is.)
A
fontos egyetértés az evangéliumok között az a tény, hogy a keresztre
feszítés Poncius Pilátus kormányzása idején történt Kr. u. 26 és 36
között. Ebben az időszakban Nisan 14-e (János alapján) csak 27-ben,
30-ban, 33-ban és 36-ban esett péntekre. Érvek szólnak mindezen évek
mellett: Lukács evangéliuma megemlíti, hogy Jézus körülbelül 30. évében,
Keresztelő Szent János pedig Tibérius császár 15. évében kezdte el
nyilvános munkásságát. Ha elfogadjuk Kr. e. 6-ot Jézus születési évének,
akkor ez a nyilvános működés kezdetét Jézus esetében Kr. u. 26-ra
teszi, Keresztelő Szent János esetében pedig Kr. u. 29-re. (Tiberius Kr.
u. 14-ben lett császár), azaz túl késő Jézushoz viszonyítva (mivel
János evangéliuma három különböző húsvétot említ meg Jézus nyilvános
élete során.) Emiatt a keresztre feszítés idejét Kr. u. 33-ra kell
tennünk. Emellett szól az az érvelés is, miszerint Sejánusnak a zsidók
elnyomatására vonatkozó rendeléseit Sejánus halála után, Kr. u. 32-ben
Tiberius eltörölte (ami jó magyarázatot adhat arra, hogy Pilátus miért
engedett akarata ellenére a Jézus kivégzését követelő zsidóknak.) Ha
azonban elfogadjuk azt, hogy Tiberius uralkodását sokan Augustus császár
halála előtti hatalmával kezdik (Kr. u. 11), akkor Keresztelő Szent
János munkásságának kezdetét Kr. u. 26-ra lehet tenni, ami Jézus
halálának legvalószínűbb időpontját Kr. u. 30. április 7-re teszi.
Tekintettel azonban arra a tényre, hogy a zsidók időszámításukat a Nap
és a Hold járására alapozták, dátumaikat hold fázisokban fejezték ki, és
a mai naptárakat csak a Kr. u. 5. században kezdték el számításokra
alapozni, a korábbi dátumokat, és hogy azok a hét melyik napjára estek,
pontosan meghatározni csaknem lehetetlen.
Michelangelo Pietája: Mária a halott Jézussal.
Katolikus liturgia:
Nagypénteken
az egyházban nincs mise, mert ezen a napon maga Jézus, az örök főpap
mutatja be az áldozatot. Téves és kerülendő kifejezés a csonka mise.
Nagypénteken ige liturgia van, áldoztatással. A pap a szertartást piros
öltözékben végzi -- a piros a vértanúság liturgikus színe. A papság és a
segítők teljes csendben vonulnak be a templomba, s az üres oltár
szekrény (tabernákulum) előtt arcra borulnak. Ezt követi az ige
liturgia: az olvasmány Isten szenvedő szolgájáról szól, majd a szent
lecke után János evangéliumából olvassák fel Jézus szenvedés történetét,
a passiót. Ezután következnek ünnepélyes formában az egyetemes
könyörgések. Majd körmenetben behozzák a keresztet, amely előtt
tisztelegve minden hívő kifejezheti háláját és imádatát a megfeszített
Krisztus iránt. Az ige liturgiát áldoztatás követi, a nagycsütörtöki
misén konszekrált kenyérrel. A szertartást egyszerű könyörgés zárja,
nincs áldás, nincs elbocsátás.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!