Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
GYÖNGYSZEMEK ÉS MINDENNAPJAINK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mikulás vagy Télapó?
A pontos kérdés így hangzik: Miklós-nap, Mikulás vagy Télapó? Két
ünnep, három név, és számos téves elképzelés az ünneppel kapcsolatban.
Miklós-nap
A hagyományos ünneplés a városokban és a falvakban az álarcos,
jelmezes játék (alakoskodás) volt Miklós-napon, amely nyugatról
érkezett Magyarországra. Nem ismert, hogy a népszokást mikor került
pontosan Magyarországra, a 18. század végén megjelent tiltás árulkodik
először jelenlétéről. A tiltás oka a gyermekek ijesztgetése volt, mivel
nem a ma ismert, jókedvű, pirospozsgás Mikulás járt házról házra, hanem
egy félelmetes, koromfekete arcú, láncot csörgető rém, aki egyszerre
jutalmazott és büntetett.
Többféle eredetmagyarázat alakult ki, a legelterjedtebb álláspont
szerint a rémisztő alak a germán főisten továbbélése, akinek kettősége,
a jó és a rossz mutatkozik meg a december 6-i szokásban: jóságos alakja
ajándékot oszt, míg büntető alakja ijesztgetett. A falvakban egészen a
20. század utolsó harmadáig élt a lánccsörgető alakoskodás, akit végül
kiszorított a jóságos Mikulás.
Mikulás
A Mikulás a Miklós név szlovák fordítása. A köztudatban december
6-a hagyományos elnevezésének számít a Télapóval szemben – tévesen. A
szokás és a kifejezés csak 19. század legvégén érkezett Magyarországra,
így csak harminc-negyven évvel idősebb, mint a Télapó szó. (A kortársak
különben a Mikulás elnevezést ellenezték szlovák eredete miatt.)
Az ajándékosztogató, mosolygós, piros ruhás Mikulás a városokban
jelent meg először és valószínűleg független a Miklós-napi szokástól. A
kipucolt cipőkbe és csizmákba ajándékot rakó, éjjel közlekedő Mikulást
egyre inkább összekötötték Szent Miklós személyével: amíg a 19. század
végén megjelent szótárak a szent püspöki munkáját emelték ki, addig 20.
század első felében már jótékonysága került a középpontba, a mai
szótárak pedig szinte csak az utóbbiról emlékeznek meg.
Érdekes tévhit, hogy a Mikulás kövérkés, jókedvű, piros ruhás
megjelenését az egyik (piros színéről elhíresült) üdítőgyártó cég
találta ki 1931-ben. Egy korábbi magyar gyermekkönyv (1928) hasonló
megjelenéssel ábrázolta a Mikulást, így ez a feltevés nem állja meg a
helyét, bár a cég minden bizonnyal hozzásegítette az öregapót a
világhírnévhez.
A Mikulással kapcsolatos elképzelések is megváltoztak a
globalizáció hatására: míg a két világháború között a Mikulás a menyben
élt, a gyerekeket az égből figyelte, segítői pedig manók, angyalok vagy
krampuszok voltak, addig a jelenkor Mikulása a Lappföldön él, szánját
rénszarvasok húzzák, a segítők pedig általában elmaradnak mellőle.
Télapó
A tél és az apó szavak a finnugor időkből származnak. Elterjedt
nézet, hogy a Télapó kommunista szóalkotás, ami ebben a formában téves
feltételezés. A Télapó kifejezés a 20. század első harmadában
keletkezhetett, már a két világháború között is használták a Mikulás
szó szinonimájaként.
A kommunista diktatúra valóban erőszakosan előtérbe tolta a
kifejezést, ám egyeduralma csak a Rákosi-rendszerre terjedt ki, amikor
kötelező volt használata. Ezután a gyermekkönyvek és a folyóiratok
vegyesen emlegették a Mikulás és a Télapó szavakat.
Szemben a fenyőünneppel – amely nem tudott gyökeret ereszteni – a
Télapó kifejezés beépült a magyar nyelve, számos gyermekdal, vers,
mondóka és mese révén pedig a most felnövő generáció is megtanulja. Az
erőltetett használat miatt az a benyomás alakult ki, hogy a kifejezést
azért alkották, hogy megfosszák december 6-át vallásos jellegétől, ám a
valóságban a kommunista diktatúra nem feltalálta, “csak” használta a
Télapó kifejezést
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mikulásra várva
Télapó megérkezett
A Milulás legendája
Meg szep,hogy elhalg